Ben jij starter? Hier is je branding checklist

Een onderneming starten of als zzp’er beginnen is altijd een sprong in het diepe. Het is een kwestie van vallen en opstaan, leren van fouten, en het voortdurend bijstellen van de strategie om een continue veranderende markt te benaderen. De branding checklist op deze pagina zal je helpen de juiste stappen omtrent de visuele uiting van je merk en de communicatie naar je publiek.

Branding launch voorbereiden

Je hebt een idee uitgewerkt in een business plan met een merknaam. Je verdien model kan hierdoor haarfijn in detail staan uitgeschreven, echter zullen mensen overtuigd moeten raken van jou merk/diensten om omzet te realiseren. Door branding compleet te hebben voor de launch is de communicatie beter, wat resulteert in een groter bereik en dus een sterkere groei.

Download gelijk je GRATIS Branding Checklist

De basis van de branding checklist

De visuele kant van branding is in een aantal punten op te delen. We beginnen met het fatsoenlijk branding concept met een moodboard, waaruit een logo systeem wordt ontwikkeld met hoofd logo, logo alternatieven, typografie, hierarchy, kleur systeem, en bij behorende graphic elementen en de branding guidlines die alles samenvatten. Deze eerste stap wordt vaak onderschat, waardoor er een gebrek aan brand consistancy ontstaat. Aangezien alle opvolgende branding punten hieruit voortvloeien is het van belang dit professioneel op te zetten.

De visuele elementen zijn hoofdzakelijk print media en online media. Print media is simpelweg drukwerk, zoals visitekaartjes, brochure, briefpapier of packeging. Online media is al je visuele online communicatie, neem bijvoorbeeld je inrichting van social media kanalen, de website, of nieuwsletters. Hou in gedachten dat drukwerk bestanden een andere voorbereiding en kleurcodering vereisen dan digitale media.

Branding vormen en het behouden van merkconsistentie

Branding Guidelines als... guidelines

Je branding guidlines, die belangrijke stap van hierboven, zijn je richtlijnen voor al je communicatie vormen zodat je merk herkenbaarheid en continuïteit behoud. Aangezien dit alleen nog algemene guidelines zijn zullen de losse onderdelen nog enige creativiteit en een grafisch oog nodig hebben om uiteindelijk alle designs klaar te hebben liggen. De basis gebruiken we zodat we weten welke lettertypes er gebruikt worden voor bijvoorbeeld headings (kopteksten). Op basis van hiërarchie stellen we een selectie kopteksten op met specificaties zoals font, grootte, letterspacing, weight, lineheight, kleur, marges etc. Vervolgens weten we door deze specificaties exact welke heading we moeten gebruiken en hoe we deze moeten inzetten. Dit geld natuurlijk ook voor tekst, fotografie, grafische elementen, logo gebruik, kleurgebruik etc.

Website

De website is hét online communicatie platform voor je bedrijf te adverteren. Websites zijn een geweldig en essentieel onderdeel van marketing- en verkoopstrategieën. Het vereist echter veel diversiteit aan vakkennis om dit in alle details goed af te werken en te optimaliseren voor waardevolle marketing. Zaken als SEO, copywriting, fotografie, socialmedia, design, responsiveness, UI/UX, beveiliging, en call-to-actions zullen allemaal goed afgewerkt moeten worden. Als al deze punten zijn afgevinkt in lijn met je branding guidlines moet de website een interactieve weergave van je merk zijn die in lijn ligt met de expressie en sfeer rondom het merk.

Socialmedia

Consistentie is wederom het sleutelwoord voor branding succes. De social media kanalen zullen zo ingericht moeten zijn dat deze herkenbaar bij het merk hoort. Tevens zal de toon van communicatie afgestemd moeten zijn het gehele branding communicatieplan. Copywriting hoort dan ook in dezelfde stijl over alle kanalen doorgezet te worden. Deze eenheid zorgt voor een duidelijke communicatie met de doelgroep. Vergeet niet dat fotografie ook branding guidelines moet volgen, zodat de posts dezelfde expressie en sfeer hebben als de rest van het merk.

Drukwerk

Deze tak vak grafisch werk wordt iets anders voorbereid dan digitale media, maar ook hier moeten de branding guidelines als richtlijnen worden aangehouden. Het visitekaartje moet duidelijk bij het briefpapier, presentatiemap, autobelettering, verpakkingsmateriaal en de brochure horen. Op deze manier komt het bedrijf professioneel over en geeft het de klant vertrouwen. 


Gebruik de GRATIS Branding Checklist voor een sterk merk op te zetten als beginnend ondernemer!

Aan de hand van de Branding checklist kun je de basis benodigdheden voor een sterke start afvinken, zodat er een overzicht ontstaat van welke branding onderdelen nog missen.  Download de Gratis Branding Checklist via het formulier.

Seyoch kan bij alle onderdelen ondersteuning bieden om de checklist compleet afgevinkt te krijgen. Succes met branding fase 1!

Als er vragen zijn, neem dan contact op.