Brand consistancy

Je ziet in een flits een advertentie, of een reclame. Er is nog geen logo of slogan in beeld, en toch is de grafische stijl, de beweging, kleurpallet of alleen de sfeer al (, allemaal bij elkaar genaamd brand consistancy,) genoeg om te weten welk merk erbij hoort. Dit wordt bereikt door heel goed uit te stippelen welke kenmerken te blijven gebruiken om een merkverhaal op te bouwen. Zo worden de grote merken door heel de wereld herkent.

Wat is Brand consistency nu precies?

Brand consistency of merkconsistentie is de manier waarop een merk zijn communicatie afstemt op haar kernwaarden, merkbelofte, klantbeleving en merkidentiteit elementen. Het verwijst naar hoe “in lijn” alle marketing van een bedrijf is met betrekking tot merkidentiteit en hun richtlijnen. Merkconsistentie zorgt ervoor dat uw merk goed te herkennen is in alle marketing vormen en kanalen. Dit creëert een samenhang, een consistente merkidentiteit, een uniforme ervaring en klant vertrouwen. Neem bijvoorbeeld het merk Coca-Cola, dat is hier al jaren lang heel sterk in.

coca cola brand consistancy
Arrow Expand Streamline Icon: https://streamlinehq.com
Start Brand analysis
Pen Draw Streamline Icon: https://streamlinehq.com
Define design flow
Magic Wand 2 Streamline Icon: https://streamlinehq.com
Upgrade design & advertising
Fingerprint 2 Streamline Icon: https://streamlinehq.com
Quality Branding

Brand consistency toepassen binnen uw bedrijf

Merkconsistentie kan voor organisaties echter behoorlijk moeilijk zijn om te handhaven. Een uitdaging waar veel organisaties mee te maken hebben, is dat de persoonlijkheid en het karakter van de personen die het marketingmateriaal maken vaak groter zijn dan die van het merk van het bedrijf. Voor grote organisaties kan dit mogelijk leiden tot een onsamenhangende portfolio van marketingmateriaal en digitale middelen als ze als geheel worden beschouwd.

Een andere uitdaging om merkconsistent te blijven, is het vinden van een overvloed aan manieren om dag in dag uit over uw merk te praten, terwijl het toch relevant, interessant en on-brand blijft. In dezelfde geest kan het een uitdaging zijn om een consistent merkontwerp te behouden en tegelijkertijd het ontwerp fris te houden voor nieuwe campagnes of evenementen.

Ten slotte kan het lastig zijn om ervoor te zorgen dat uw medewerkers merkambassadeurs zijn. Om merkconsistent te zijn, is het belangrijk dat werknemers de kernwaarden van het merk vertegenwoordigen, ongeacht hun rol in het bedrijf. Door enkele van de onderstaande strategieën toe te passen, kunnen marketeers deze uitdagingen overwinnen en profiteren van de voordelen van merkconsistentie.

Strategieën voor het behouden van merkconsistentie

Maak Branding Guidelines toegankelijk

Brand guidelines geven aan hoe iedereen binnen het bedrijf het merk visueel en in storytelling aan de wereld presenteert. De visuele richtlijnen betreffen alle elementen zoals logo, typografie, kleurpaletten, fotostijl, grafische elementen etc., terwijl de manier van storytelling wordt beschreven voor de toon van het verhaal, de aanschrijf vorm en het perspectief van het verhaal. Zorg dat de branding guidelines gecentraliseerd en toegankelijk zijn voor iedere werknemer. Vanzelf sprekend is dat de branding guidelines ook altijd up to date moet zijn.

Visuele elementen in één lijn met de huisstijl

Het is belangrijk dat losse visuele elementen in lijn liggen met de huisstijl, en al het marketing materiaal. Neem bijvoorbeeld een nieuwsbrief, zorg dat deze dezelfde uitstraling heeft als uw website en promotie materiaal. De visuele identiteit van uw bedrijf vormt een unieke atmosfeer. Hierdoor herkent de klant gelijk de expressie van uw bedrijf en ontstaat er een vertrouwde omgeving voor hem/haar. Op de marketing afdeling is het dan ook van belang dat alle richtlijnen bekend zijn en gevolgd worden. Om creatieve expressie te behouden kunnen bepaalde onderdelen gelocked worden (richtlijn verplicht volgen) zodat deze een kenmerk worden van uw huisstijl, terwijl andere richtlijnen een bepaalde open interpretatie heeft, zodat creativiteit meer mag spelen met bijvoorbeeld marge, of font-weight.

Ondersteuning uw marketingteam

Besef als bedrijf dat brand consistancy inspanning vereist van uw marketingteam. Neem daarom dan ook de tijd om uw werknemers op deze afdeling de waarden en atmosfeer van uw bedrijf aan te leren. Alleen zo behoudt het bedrijf een sterk image met grote herkenbaarheid. Bespreek met uw marketing afdeling regelmatig de koers van het bedrijf, en spar over mogelijke ontwikkelingen om zo uw marketing en management op dezelfde koers te houden. Zorg er tevens voor dat ze de juiste tools in handen hebben om efficient te werken, zoals gecentraliseerde up-to-date branding guidelines. U kunt eventueel uw ICT’er inschakelen om een digitale portaal hiervoor op te zetten.

De evolutie van een huisstijl

Het bedrijf, de diensten of producten en de markt zijn niet statisch. Er zijn continue verschuivingen en veranderingen in de markt, waar het bedrijf op inspeelt. Door goed in de gaten te houden of de branding nog in lijn ligt met de toon en sfeer die het publiek aanspreekt, kan er bepaald worden of er veranderingen in stijl of storytelling nodig is. Door in te spelen op deze evoluerende markt, evolueert het bedrijf mee en kan groei gestimuleerd worden. Creatieve elementen kunnen haarfijn inspelen op emoties die werken op dat moment van de markt ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld het opkomende bewustzijn van het milieu, en merk hoe bedrijven zich aanpassen en de natuur integreren in hun huisstijl, om een sterkere connectie met het publiek te creëren.

Zo krijgen klanten vertrouwen in een merk

Merkconsistentie is een balangrijk aspect voor het opbouwen van vertrouwen bij klanten. Door consistentie in storytelling en visuele expressie wordrt er herkenbaarheid gecreëerd en bouw je een band op met het publiek. Zorg ervoor dat je diensten of producten ook aan de verwachtingen voldoet die de huisstijl uitstraalt en communiceert. Volg de strategieën die hierboven beschreven zijn om optimaal uw branding te communiceren en een goed merkimago op te bouwen.

Ga voor meer informatie naar Seyoch Society voor meer artikelen over branding en design in de huidige marketingwereld. Meld u aan voor de laatste artikelen in uw postvak te krijgen. Zo brengen wij u op de hoogte van marktontwikkelingen en tips & tricks.


Gebruik de GRATIS Branding Checklist

om een sterk merk op te zetten als beginnend ondernemer!

Aan de hand van de Branding checklist kun je de basis benodigdheden voor een sterke start afvinken, zodat er een overzicht ontstaat van welke branding onderdelen nog missen.  Download de Gratis Branding Checklist via het formulier.

Bekijk meer interessante artikelen

Lees meer artiekelen over branding, marketing en strategieën en leer tips en tricks kennen om uw onderneming een boost te geven. Om volledig op de hoogte te blijven schrijft u zich in voor Seyoch Society.

Of zoek rechtstreeks naar kennis
Hoe zit een goede Over Ons pagina in elkaar?

Hoe zit een goede Over Ons pagina in elkaar?

Het maken van een uitzonderlijke Over Ons pagina (of About page) is cruciaal voor het opbouwen van geloofwaardigheid, vertrouwen en…
12 Belangrijke afbeelding extensies met uitleg

12 Belangrijke afbeelding extensies met uitleg

De juiste extensie voor het beste visueel resultaat en de snelste laadtijd kiezen is niet altijd even eenvoudig door alle…